Μ.Καρελλης: Ποιος έγραψε τα σχολικά;

Αστυνομική και φιλολογική έρευνα


Μ.Καρέλης πριν πολλά-πολλά χρόνια, όταν
ήταν ενεργεία Δήμαρχος και δημοσιογράφος
____________________________________________

Το Ηράκλειο παραμένει σχετικά μικρό όσο και μεγάλο. Μπορεί να συναντήσεις τυχαία πολλούς ή να χάσεις αρκετούς για πολλά χρόνια. Το περιορισμένο κέντρο του, αναλλοίωτο από τον 16ο αιώνα, βοηθάει την επαφή, τουλάχιστον των νέων και αυτών που δεν έχουν μόνιμα απομακρυνθεί στην περίμετρο ή τα μακρινά προάστια, η τα χωριά. Ένας ηλικιωμένος εύσωμος κύριος, που επιμένει να κινείται στην παλιά πόλη, είναι ο παλιός της δήμαρχος κ. Μανόλης Καρέλλης, γνώστης των καλών σημείων και εραστής της καλής συντροφιάς και του καλομεγειρεμένου φαγητού. Στην τελευταία τυχαία συνάντηση στο ουζερί του ‘Κατσίνα”στο λιμάνι, μας χάρισε το τελευταίο του πόνημα, που αφορούσε στην πατρότητα των σχολικών βιβλίων του ζεύγους Καζαντζάκη του 1914. Μια φιλολογική λεπτομέρεια κίνησε το ενδιαφέρον του παλιού δημοσιογράφου, που ερεύνησε με προσοχή τα στοιχεία που μπόρεσε να προσεγγίσει. Ως πολύπειρος ρεπόρτερ κατέληξε στο συμπέρασμα του μετά από πολύ κόπο, και το διατύπωσε με κατηγορηματικό τρόπο, όπως συνήθιζε ως πολιτικός. Δεν μας έπεισε να γιατί: ο Καζαντζάκης υποτιμούσε το είδος, ήταν ένα πάρεργο, κυρίως για βιοπορισμό, δεν θα τον ενδιέφερε να αποδοθούν σ αυτόν, ίσως προτιμούσε να θεωρούνται έργα των συζύγων του.

Αλλά ο μεγάλος κρητικός συγγραφέας, ήταν ποταμός, μπορούσε εύκολα να γράφει οτιδήποτε και τα σχολικά βιβλία ήταν γι αυτόν παιγνίδι (όπως αναφέρει ο ίδιος), αντίθετα από τις γυναίκες του, που έγραψαν πολύ λιγότερα έργα και δεν ήταν οπωσδήποτε “πολυγράφοι συγγραφείς”.
Μοιάζει αστυνομική η έρευνα, του κάποτε διευθυντού της μαχητικής “ΑΛΛΑΓΗΣ” γι αυτό και ο τίτλος, τα σχολικά βιβλία δεν προσθέτουν ουσιαστικά στον ποιητή της Οδύσσειας, ούτε συμπληρώνουν το απίθανης έκτασης δημιουργικό του έργο, ίσως δείχνουν την διάθεση βοήθειας στις δυο συζύγους του, που η πρώτη (η Γαλάτεια) ήταν φαίνεται φρένο και η άλλη γκάζι (Ελένη) στην δημιουργική πορεία (και διάθεση) του πασίγνωστου συγγραφέα.

Καζαντζάκης και Μελίνα, μια ακόμα γυναίκα που έπαιξε ρόλο, στην διάδοση του έργου του

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s