)=

Ο δεύτερος νομπελίστας της ελληνικής λογοτεχνίας, δεν έχει ειδικά παιδικά βιβλία – απ΄ όσο ψάξαμε, όμως στίχοι για μικρά και μεγάλα παιδιά πάρα πολλοί για να διαλέξουμε:

Οδυσσέας Ελύτης από το βιβλίο του ΠΟΙΗΣΗ, Δ΄έκδοση ΙΚΑΡΟΣ 2005

ΑΠΟ «ΤΑ ΡΩ ΤΟΥ ΕΡΩΤΑ»

ΤΑ ΓΑΤΙΑ

Χάιντε δυο παλιογατιά
χάιντε-χα πάνε για καυγά
Χάιντε-χα μ΄αγριοκοιτάνε
χάιντε-χα κι όλο με φυσάνε

Ψουτ τους κάνω και σταματούν
την ουρά τους μόνο κουνούν
Φουτ τους κάνω και φουφουλιαζω
βγάζω νύχι καμπουριάζω

Χάιντε-χα και σας έφαγα
Χάιντε-χα ενιαούρισα
Χάιντε-χα το τοιχιό πηδάμε
Χάιντε-χα και τρεχοκοπάμε

Τα στριμώχνω σε μια γωνιά
μου πατανε μια δαγκωνιά
(…)
Χάιντε-χα τι γλυκιά βραδιά
Χάιντε-χα που΄ναι δω ψηλά
Χάιντε-χα βγήκε το φεγγάρι
Χάιντε-χα κι έχουμε Γενάρη.

Παιδικό σχέδιο, από παλιό βιβλίο (η γάτα)

Η ΕΛΕΝΗ

Σήκωνε του κλουβί
μια εδώ μια κει
κι ο ήλιος πήγαινε απ΄την άλλη
ν΄αναψει τ΄όμορφο κεφάλι
Μια δω μια κει ο ήιος κάθε Κυριακή

Φώναζε στην αυλή
ψι ψι ψι
κι ο γάτος σήκωνε ποδάρι
κι άπ τα μάτια της να πάρει
Ψι ψι ψι ψι
την αστραπή τους τη χρυσή
Πήγαινε ν΄ανεβεί
σκαλί σκαλι
την αγκαλιά ρούχα γεμάτη
κι ελέγαν οι αγγέλοι νά τη
Σκαλί σκαλί
την πιο μικρή μας αδερφή

Κάτασπρο γιασεμί
και μυ και μυ
και μυριστικέ μου Αποσπερίτη
πάρτε με πάρτε με στην Κρήτη
Καιμη και μη
και μη ρωτάτε το γιατί
(…)

Μηχανό κρος, παιδικό σχέδιο του Σπύρου, στο εσώφυλλο παραμυθιού

Η ALFA ROMEO

Θαύμασα τον Παρθενώνα
και στην κάθε του κολώνα
βρήκα τον χρυσό κανόνα

Όμως σήμερα το λέω
βρίσκω το καλό κι ωραίο
σε μια σπορ alfa romeo

(…)

Κι όπου μπρος μου ο δρόμος βγάζει
και σε πειρασμό με βάζει
δωσ΄του να πατάω γκάζι

Με τη δύναμη του λιόντα
και με του πουλιού τα φόντα
πιάνω τα εκατόν ογδόντα
(…)

Πολλά από τα γνωστά τραγούδια (των ελλήνων συνθετών) έχουν στίχους του Ελύτη, που μπορούν να απευθύνονται(και) σε παιδιά π.χ.:
(Μουσική Μάνος Χατζιδάκης)
ΜΙΑ ΦΟΡΑ ΚΙ ΕΝΑΝ ΚΑΙΡΟ
ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΣΤΡΑΤΗΓΟΙ
ΑΝΑΓΚΗ ΝΑ ΣΕ ΠΑΡΩ ΕΓΩ
ΤΗΝ ΩΡΑ ΠΟΥ Ο ΛΕΒΕΝΤΗΣ
Είναι κοσμαγάπητα και τα τραγούδια στην σειρά «ΜΙΚΡΕΣ ΚΥΚΛΑΔΕΣ» (μουσική Μ.Θεοδωράκης 1965)

S.Dali η κατάκτηση του παράλογου, φαίνεται τοσο φυσική, όσο μια ρεαλιστική φωτογραφία

Ο υπερεαλισμός του Ελύτη φαίνεται να υποχωρεί, στα «παιδικά», έμμετρα κυρίως ποιήματα, μα δεν είναι ακριβώς έτσι. Ο δημιουργός του ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ, είναι πάντα συνεπής στις ιδέες και τις βασικές επιλογές του. Απλώς χρησιμοποιεί τις εικόνες του, με έναν τρόπο γνωστό στους σουρεαλιστές, αν κρίνουμε από τον πίνακα του Σαλβαδόρ Νταλί που παρουσιαζουμε. Πάνω στην εικόνα που φαίνεται εκ πρώτης όψεως υπάρχει μια άλλη τελείως διαφορετική και ανεξάρτητη – μα και στις δυο περιπτώσεις το θέμα υποκρύπτει άλλο, που σπανίως εντοπίζεται.

ΤΟ ΤΡΙΖΟΝΙ

(…)
Οι άνθρωποι μ αρνήθηκαν
κανείς δε μου σιμώνει
Μόνο μου κάνει συντροφιά
της νύχτας το τριζόνι

-Έννοια σου λέει έννοια σου
κι εγώ είμαι δω κοντά σου
Για συντροφιά στην έγνοια σου
και για παρηγοριά σου

Τρί και τρί και τρί
τι πικρή που΄ναι η ζωή
Τι γκυκιά και τι πικρή
τρί και τρί και τρί και τρί

(…)

Ελύτης - Χατζιδάκης, Παρίσι 1972. Πολύ διαφορετικοί και αρκετά όμοιοι, έγιναν πολύ φίλοι και χανόταν αρκετές φορές...(*)

(*)=Μαρτυρία Μ.Χατζιδάκη σελ 169 του αφιερώματος ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ της ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑΣ (Λέσχη των αθανάτων)

Μια σκέψη σχετικά μέ το “)=”

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s