Τρίτη το βράδυ, στην οδό 1866 και στο Βιβλιοπωλείο ΕΛΕΥΘΕΡΟΥΔΑΚΗ, ο κριτικός της λογοτεχνίας κ. Ζαχαρίας Κατσακός παρουσίασε με άμεσο, εύληπτο και περιεκτικό λόγο, τον ποιητή Χάρη Βλαβιανό, που μίλησε για το έργο του και διάβασε ποιήματά του.(*)

«Γνωρίσαμε» τον εκλεκτό προσκεκλημένο της Λέσχης Ποιήσεως Ηρακλείου-και των εκδόσεων ΠΑΤΑΚΗ-, πριν πολλά χρόνια, όταν ο πρόωρα χαμένος φίλος Γιάννης Δουβίτσας, (εκδόσειςΝΕΦΕΛΗ) μας χάρισε ένα βιβλίο του ΕΖΡΑ ΠΑΟΥΝΤ , “Σχεδιάσματα και αποσπάσματα των Κάντος CX-CXX”.
Ήταν Τρίτη 2 Ιουλίου του 1991, δεν πρόσεξα ότι έγραφε, ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ : ΧΑΡΗΣ ΒΛΑΒΙΑΝΟΣ. Ήξερα αμυδρά τον Πάουντ,αλλά δεν πλησίαζα εύκολα μεταφράσεις έργων μεγάλων ποιητών, είχα άπειρες φορές απογοητευθεί, τόσο που να με βρίσκει (σχεδόν)σύμφωνο η άποψη ότι “η Ποίηση δεν ματαφράζεται”.
Διάβασα με επιφυλλάξεις λοιπόν το πόνημα του Χάρη Βλαβιανού, μετά από μήνες στις 5.11.1991. Η δίγλωσση έκδοση, ήταν ιδανική για την αντίληψη του αναγνώστη, αλλά οι συγκρίσεις δημιούργησαν εκπλήξεις, ο μεταφραστής μας φάνηκε να κάνει θαύματα.

Πως γίνεται εκεί που απέτυχαν ο Σεφέρης και ο Λορεντζάτος ένας νέος (τότε) ποιητής ο Χάρης Βλαβιανός όχι απλώς έβρισκε στόχους, έπαιρνε άριστα (αν υπήρχε βαθμολογία )
Έτσι γνώρισα (και έμεινα από τότε προσκολλημένος)την τέχνη του Πάουντ, βέβαια είχε βοηθήσει ο Σεφέρης με τον θαυμασμό του και ο ο “Μείζων στοχαστής των καιρών μας”(1) Ζήσιμος Λορεντζάτος με το βιβλίο του για τον ποιητή των Κάντος : ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΙΖΑ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ, η περίπτωση του Πάουντ 1987 (κρατικό βραβείο, που ζήτησε να μεταβιβασθεί σε νέο λογοτέχνη).

Στο ανώγειο του βιβλιοπωλείου, οι φιλότεχνοι Ηρακλειώτες είχαν μια ενδιαφέρουσα εμπειρία, είδαν και άκουσαν πολλά, από έναν ταλαντούχο λογοτέχνη, που δεν μασούσε τα λόγια του- έκρινε και αυστηρά ποιητές και καλλιτέχνες και διάβασε υποδειγματικά (χωρίς ενοχλητικό στόμφο και άχρηστο πάθος) στο τέλος, πολλά ποιήματά του.
Τον παρακολουθούσα σαν υπνωτισμένος , όλα όσα υποπτευόμουν τα διακήρυσσε χωρίς δισταγμούς, φαινόταν πολιτικά τοποθετημένος, σε έναν ευρύτερο αριστερό χώρο, ο Μαρξ ήταν κρυμμένος πίσω από κουϊντες , χωρίς φανερό ρόλο.

Η τελευταία ποιητική συλλογή του :”Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ ΣΕ 100 ΧΑΪΚΟΥ”, θυμίζει Ανατολή και κάντος, διαλέξαμε και σας παραθέτουμε ότι μας άρεσε περισσότερο – μετά τα τρίστιχα του Τάσου Κόρφη, μια άλλη αντιμετώπιση της παραδοσιακής τέχνης. (**)

ΘΑΛΗΣ
ΠΕΡ. 620Π.Χ.-ΠΕΡ.540 Π.Χ.
(αστρονομούντα, και άνω βλέποντα,
πεσόντα εις φρέαρ)
Ουρανό κοιτάς
στο πηγάδι θα πέσεις.
Νερό δεν ζητάς;
___________________________________________________
ΑΒΕΡΡΟΗΣ
1126-1198
( Η ασυναρτησία τη ασυναρτησίας)
Πάντρεψα το Ισλάμ
μ΄ Αριστοτέλη. Αχ, τι
κουμπαριά κι αυτή.

_____________________________________________________
ΝΙCCOLO MACHIAVELLI
1469-1527
( Ο ηγεμόνας)
Είσ΄αδύναμος;
Θα σ΄εξοντώσουν. Να σε
φοβούνται πρέπει.

______________________________________________________
ΤΗΟΜΑΣ ΗΟΒΒΕΣ
1588-1679
(Λεβιάθαν)
Κίνηση άκρων
η ζωή. Η σύγκρουση
αναπόφευκτη.

__________________________________________________
ARTHUR SCHOPENHAUER
1788-1860
Με μπαρόκ νότες!
Έτσι θα σε φιμώσω,
βούληση φρικτή!

______________________________________________________
JACQUES DERRIDA
1930-2004
(Περί γραμματολογίας)
Ωραία γλυστρά
το νόημα. Τσουλήθρα
κάνει στη γλώσσα.

——

Όταν απομακρυνόμουν από το βιβλιοπωλείο, αφού είχα συγχαρεί τον εκλεκτό ποιητή, είχαν μείνει εικόνες του κι ενα σκιτσάκι στο μπλοκ μου. Ηταν όρθιος σ όλη την εκδήλωση, σταύρωνε η άνοιγε τα χέρια – μα η εικόνα του δεν ήταν αυτή που έβλεπα- μου φαινόταν σαν ενας εξαιρετικός ξιφομάχος, που τρυπάει τον αγέρα και κάνει πιρουέτες, κόβει και μοιράζει με ευκολία , είναι καλλιτεχνης συλλογιζόμουν, έχει καθαρές εικόνες με διακεκριμένα (τονισμένα) περιγράμματα δικό του , πολύ προσωπικό στυλ.

Έμενε ακόμα μια παρατήρηση (απορία):
Μπορεί ο σχεδιαστής (ζωγράφος) να κάνει αριστουργήματα με τρεμάμενα δάκτυλα, αναρωτήθηκα (μαζί του)- ναι βέβαια γίνεται, ακόμα και με σπασμένα χέρια και ραγισμένη καρδια !
ΣΗΜΕΙΩΣΗ:
(*) Βρεθήκαμε στις 26.6.2012 στο βιβλιοπωλείο, γιατί ένα μήνυμα στο διαδίκτυο από την Λέσχη Ποίησης Ηρακλείου μας ενημέρωσε.
(1) ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ 18-12-1994 (Κυριακάτικη)
(**) Μας παραξένεψε ο τίτλος, το περιεχόμενο και η μορφή της συλλογής αυτής. Κάποια εξήγηση έδωσε το βιογραφικό του ποιητή που σπούδασε (μεταξύ άλλων) Φιλοσοφία, Πολιτική Θεωρια και Ιστορία.